شرکت های بزرگ و معتبر چند سالی است که با کمپانی های تولید کننده موتورسیکلت قراردادهای بلند مدت بسته اند چراکه دنیای این موتورسیکلت ها بسیار پیچیده و پر طرفدار است، برای مثال شرکت رپسول یکی از بزرگ ترین و معروف ترین اسپانسرهای هونداست که در حال حاضر موتورسیکلتش در بین محصولات هوندا طرفداران زیادی دارد، حالا در این بین شرکت های دیگر پیدا می شوند و با رایزنی هایی که با کمپانی سازنده موتورسیکلت می کنند فلاپ هایی را با طرح شرکتشان برای موتور سیکلت مورد نظرشان می سازند و در بازار پخش می کنند برای مثال فلاپ های Castrol که برای هوندا طراحی و ساخته شده است که کاملا ریسینگ و استاندارد و از لحاظ استحکام از درجه بسیار بالایی برخوردارند، دسته ای دیگر هم شرکت های چینی هستند که از طرح های مادر کپی برداری کرده و فلاپ های درجه 2 را و 3 را وارد بازار می کنند که قیمت های پایینی دارد و موتورسواران گاها برای متفاوت شدنشان در پیست از آنها استفاده می کنند، این کار دو جنبه مهم دارد اول اینکه موتورسیکلت متفاوت می شود و دوم اینکه اگر یک زمان موتورسیکلت زمین خورد و حادثه ای رخ دهد فلاپ های فابریک موتور که بسیار هم گران هستند سالم می مانند و فلاپ های چینی آسیب می بینند که تهیه آنها بسیار راحت تر و ارزان تر از فلاپ های استاندارد می باشند.

موتورسیکلتی که قصد بررسی آن را داریم متعلق به یکی از خوانندگان قدیمی است CBR 1000 RR 2009 سفارش آمریکا که با فلاپ های چینی HANNSPREE (تولید کننده لوازم های الکترونیکی) متفاوت شده است و از لحاظ لوازم نیز در حد بسیار بالایی قرار دارد، در ابتدا جا دارد از آقای سهند دلداده مالک موتورسیکلت جهت همکاری با ما نهایت تشکر را داشته باشیم.

شاسی کوچک تر و فشرده تر، آیرودینامیک بهتر و طراحی مدرن تر نسبت به مدل 2007 نکاتی هستند که در همان ابتدا توجه شما را به خود جلب می کنند، شاید از فاصله نزدیک که به موتورسیکلت نگاه می کنید کیفیت فلاپ ها آن چیزی نباشد که شما بر روی یک موتورسیکلت فابریک کمپانی می بینید اما خب این مدل CBR در ایران بسیار زیاد شده و متفاوت بودن و خاص بودن در بین این موتورسیکلت های یک شکل برگ برنده ایست، در نمای ظاهری به جز فلاپ ها گلگیر عقب دیده می شود که خود لوازم قهرمانی به حساب می آید و همین گلگیر بلندتر به گرم شدن سریع تر تایرها کمک شایانی دارد، همانطور که گفتیم موتورسیکلت مورد بررسی ما سفارش آمریکاست و رینگ های طلایی رنگ آن نیز در کنار رنگ بندی خاص موتورسیکلت زیبایی آن را دوچندان کرده است، لازم بذکر است که این مدل فلاپ ها برای CBR 600RR نیز وجود دارد.

یکی از دلایلی که این موتورسیکلت را انتخاب کردیم وجود لوازم بسیار خوبی است که برای آن در نظر گرفته شده است، در حالت استاندارد انجین CBR 1000 قدرتی معادل 175.6 اسب بخار در 12000 دور و 112 نیوتن متر گشتاور در 8500 دور را تقدیم به راکب می کند، انجینی که 16 سوپاپ دارد و سوپاپ هوای آن 30.5 میلی متر و سوپاپ دود ان 24 میلی متر که البته فنرهای آنها نیز تیتانیومی شده است، پیستون های آن فورجد آلومینیومی با Coat مولبیدنیوم و بلوک سیلندر آن برای کاهش اصطکاک از جنس نیکاسیل ساخته شده است، این انجین 4 سیلندر 999 سی سی سیستم سوخت دو مرحله ای DSFI و 12 سوزن سوخت رسان دارد و سیستم جرقه زنی آن نیز توسط کامپیوتر کنترل می شود، ترکم آن نیز 12.3 به 1 در نظر گرفته شده است.

مالک خوش ذوق این موتورسیکلت که علاقه مند به بالا بردن راندمان این انجین بوده است دست به کارهایی زده است تا بتواند این موتور را در رده موتورسیکلت های فول لوازم قرار دهد، برای ابتدا باید به اگزوز Akropovic مدل Evolution کربنی اشاره کرد که البته از مدل استاندارد بسیار بهتر است، این سیستم اگزوز از هدرز شروع می شود و در طراحی رانرها اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که تخلیه بهتری نسبت به اگزوز فول سیستم یوشیمورا دارد، شمع های موتورسیکلت ایریدیوم و برای آن فیلتر هوا و روغن K&N در نظر گرفته شده دیگر اینکه باید به دنده زنجیر عقب و جلو و زنجیر Vortex اشاره کرد که سرعت پر شدن دنده ها را بالا برده و به خوبی می توان با این موتورسیکلت حرکات نمایشی انجام داد...


CBR تا سال 2012 نمایشگر دنده نداشت و به همین دلیل راکبین گاها از این امتیاز منفی این موتورسیکلت مشهور ناراحت بودند که مالک این موتورسیکلت برای آن نمایشگر HEAL TECH GL PRO در نظر گرفته است که به راحتی کار راندن خود نیز سهل شده است، دسته گاز موتور سیکلت مورد بررسی عوض شده است تا راکب کارش سهل تر از قبل شود و بر روی مخزن سوخت شاهد دوربین Go pro هستیم که مناسب برای فیلم برداری از صفحه کیلومترشمار یا می توان آن را بر روی کلاه قرار داد و در حال مسابقه از آن فیلم گرفت، آخرین تغییری که بر روی این CBR 1000 انجام شده است ست کردن JUICE BOX برای تنظیم سوخت و هواست که کار شرکت Two Brothers Racing آمریکاست و فقط جهت مسابقه از ان استفاده می کنند چراکه به خوبی راندمان موتورسیکلت را بالا می برد.


اتفاع زین تا زمین 820 میلی متر و راندن با این موتور بسیار سهل و آسان است چراکه در اکثر موارد بهینه شده است علاوه بر سهل بودن به دلیل قدرت بالاتری هم که دارد لذت بخش تر خواهد بود، CBR 2009 در پاره ای از موارد از 2008 بهتر شد البته هر شرکتی هر سال ضعف های سال قبل را اصلاح می کند، فرمان و تعلیق این موتورسیکلت بسیار عالی و زمانی که به آن گاز می دهید شاهد شتاب فوق العاده بالای آن هستید و امکان کنده شدن شما از روی زین موتورسیکلت خواهد بود!!!! واقعا زمانی که دنده زنجیر کامل و Juice box بر روی موتورسیکلت ست می شود تغییر بسیار محسوس است، صدای اگزوز Akro بسیار لذت بخش و زیباست و بر سطح جاده طنین انداز می شود دور بالای این موتور صدای بسیار زیباتری را خواهیم شنید و اتومبیل هایی که جلوتر از ما هستند همه کنار می روند.

سواری خوب این موتور سیکلت به دلیل شاسی آن نیز می باشد شاسی آلیاژی که نسبت به نسل قبل بسیار برتر شد و تعلیق 43 میلی متری در جلو با 119 میلی متر بازه ارتجاعی و کمک مرکزی عقب با 137 میلی متر بازه ارتجاعی و سیستم Unit pro link همه و همه دست به دست هم می دهند تا یک لذت بالایی نصیب راکب شود، این موتورسیکلت سفارش آمریکاست و limiter speed ندارد و سرعت های بالای 299 کیلومتر را نشان می دهد که در مدت زمان چندین ثانیه به این سرعت های بالا نیز دست پیدا می کند، ترمزهای این موتورسیکلت دو دیسک 320 میلی متری در جلو با کالیپرهای 4 پیستون Tokico و تک دیسک تک پیستون 220 میلی متری در عقب است که با لنت های سرامیکی که مالک برای ترمز این موتورسیکلت در نظر گرفته است راندمان نیروی ترمز بالاتر رفته است.

تجربه راندن با CBR 1000 RR مورد بررسی تجربه ای جالب توجه و بیاد ماندنی بود موتورسیکلتی که از هر نظر بهینه سازی شده است، البته باید گفت که سواری استاندارد این موتورسیکلت نیز بسیار لذت بخش است که هر گونه تغییری آن را برتر از قبل می کند و به طور محسوس این تغییر احساس خواهد شد، CBR مورد بررسی چهره ای جذاب، سواری بسیار عالی و یک کار بسیار HI-TECH است که امید داریم این گونه موتورسیکلت ها (از نظر لوازم) روز به روز به تعدادشان افزوده شود.
منبع:Carnp.com